Diesel tańszy w detalu niż w hurcie. Stacje dopłacają?

Od kilku tygodni olej napędowy na krajowych stacjach paliw kosztuje mniej niż oficjalnie w hurcie. To może wkrótce przyczynić się do wzrostu ceny detalicznej diesla.

Publikacja: 10.10.2018 15:07

Diesel tańszy w detalu niż w hurcie. Stacje dopłacają?

Foto: Bloomberg

Od kilku tygodni ceny oleju napędowego są w hurcie znacznie wyższe niż w detalu. Z danych e-petrol.pl wynika, że w ostatnich dniach na stacjach płaciliśmy średnio 5,13 zł za litr diesla. Tymczasem dziś ceny hurtowe tego paliwa w PKN Orlen wynoszą 5,31 zł, a w Grupie Lotos ponad 5,33 zł. Czy to oznacza, że stacje dopłacają do diesla?

– Paliwa kupowane w hurcie, często są istotnie tańsze niż wynikałoby to z oficjalnego cennika. To efekt stosowania przez sprzedawców licznych upustów dla stałych, bądź dużych klientów, czy też innego rodzaju rabatów wynikających ze spełnienia przez nich określonych warunków – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl.

Czytaj także: Wysokie marże w Orlenie i Lotosie

Również krajowe koncerny paliwowe przekonują, że faktycznych koszty zakupu paliw są inne. – Polityka cenowa Grupy Lotos w zakresie cen hurtowych spot nie uległa zmianie. Należy pamiętać, że ceny hurtowe spot są wartościami referencyjnymi, służącymi do wyznaczania cen hurtowych, a nie wartościami transakcyjnymi – twierdzi Krzysztof Kopeć z dział komunikacji zewnętrznej – gdańskiego koncernu.

Według Boguckiego stacje paliw na sprzedaży oleju napędowego osiągają dziś bardzo małe lub wręcz zerowe marże ale raczej nie dopłacają do handlu tym produktem. – W mojej ocenie obecna sytuacja na rynku diesla wynika przede wszystkim z zaostrzającej się walki konkurencyjnej o osiągniecie jak największych udziałów w rynku – uważa Bogucki.

Jednocześnie wyklucza, aby powodem stosunkowo niskich cen diesla na stacjach były mające wkrótce odbyć się wybory samorządowe. Co więcej w perspektywie kilku tygodni ceny detaliczne oleju napędowego powinny wzrosnąć. Być może zapłacimy z niego nawet więcej niż za benzynę Pb95 bo już na niektórych stacjach takie sytuacje mają miejsce. – Dziś nie widać czynników, które mogłyby spowodować obniżki cen paliw. Przede wszystkim nadal wysoki jest kurs ropy naftowej i nic nie wskazuje na to, aby ten surowiec miał istotnie stanieć – twierdzi Bogucki.

– Ceny hurtowe bardziej bezpośrednio niż detaliczne powiązane są z notowaniami ropy i w związku z tym szybciej reagują na zmiany na rynku surowcowym. Rzadko jednak w ostatnich latach zdarzało się, by benchmarki hurtowe były wyższe niż ceny na stacjach (po uwzględnieniu podatku VAT) – mówi Krzysztof Pado, analityk DM BDM.

Jego zdaniem w przypadku PKN Orlen, który ma największy wpływ na polski rynek hurtowy i detaliczny paliw, obecna sytuacja jest częściowo rezultatem prowadzonej przez koncern polityki cenowej. Przypomina, że miesiąc temu prezes spółki, Daniel Obajtek mówił w kontekście paliw o konieczności mniejszego obciążania konsumentów kosztami i zwiększaniu ilości ich sprzedaży. Wówczas padła też deklaracja o dążeniu do utrzymania cen paliw i zmniejszeniu kosztów logistyki.

– Stosunkowo niewielki zakres podwyżek cen w detalu na tle ostatnich wzrostów cen ropy może być także w pewnym stopniu związany z kalendarzem politycznym w Polsce. W efekcie IV kwartał w detalu może okazać się dla PKN Orlen nieco słabszy od poprzednich okresów, przy czym część presji w części paliwowej w Polsce może być zamortyzowane przez sprzedaż sklepową oraz rynki zagraniczne – twierdzi Pado.

Prognozy dla kierowców nie są dobre

W tym tygodniu średnie ceny diesla i benzyny Pb95 znowu wzrosną. Mogą się nawet ze sobą zrównać. Według e-petrol.pl będą się mieściły w przedziale 5,1–5,2 zł. W dalszej perspektywie tańszy zazwyczaj niż benzyna Pb95 diesel może okazać się od niej droższy. Za takim scenariuszem przemawiają m.in. dość wysokie ceny oleju napędowego w hurcie.

Od kilku tygodni ceny oleju napędowego są w hurcie znacznie wyższe niż w detalu. Z danych e-petrol.pl wynika, że w ostatnich dniach na stacjach płaciliśmy średnio 5,13 zł za litr diesla. Tymczasem dziś ceny hurtowe tego paliwa w PKN Orlen wynoszą 5,31 zł, a w Grupie Lotos ponad 5,33 zł. Czy to oznacza, że stacje dopłacają do diesla?

– Paliwa kupowane w hurcie, często są istotnie tańsze niż wynikałoby to z oficjalnego cennika. To efekt stosowania przez sprzedawców licznych upustów dla stałych, bądź dużych klientów, czy też innego rodzaju rabatów wynikających ze spełnienia przez nich określonych warunków – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl.

Pozostało 81% artykułu
Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Paliwa
Nadchodzą sankcje na LPG z Rosji. Najtańsze z paliw wkrótce podrożeje
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką