Zdrożeje benzyna i olej napędowy. Rząd wprowadzi „opłatę emisyjną”

Adobe Stock

O blisko 10 groszy pójdą w górę ceny paliw. To spodziewany efekt wprowadzenia tzw. opłaty emisyjnej, którą zostaną obciążeni producenci i importerzy paliw. Decyzje w tej sprawie podjął na wtorkowym posiedzeniu rząd. O planach związanych z opłatą pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” już przed dwoma tygodniami.

Opłata emisyjna ma dofinansowywać rządowy program elektromobilności i walkę ze smogiem. Według Ministerstwa Energii, które opracowało plan jej wprowadzenia, skutki nie dotkną bezpośrednio kierowców, a koncerny paliwowe. Innego zdania są jednak analitycy rynku paliw, którzy uważają opłatę za kolejny parapodatek nakładany na posiadaczy samochodów. – Trzeba zakładać, że cena litra paliwa przy dystrybutorach wzrośnie o 8 groszy netto, czyli blisko 10 groszy z podatkiem VAT – mówi Urszula Cieślak, dyrektor marketingi w spółce BM Reflex.

Opłata emisyjna ma wejść w życie w 6 miesięcy po nowelizacji ustawy o biokomponentach i paliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje się, że w przyszłym roku wpływy z opłaty wyniosą 255 milionów złotych, a w roku 2020 wzrosną do 262,7 mln zł. Pieniądze zostaną rozdysponowane pomiędzy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

To już kolejny pomysł na finansowanie planowanych przez obecny rząd przedsięwzięć z pieniędzy kierowców. W połowie ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chciało wprowadzić podwyżkę opłaty paliwowej o 20 groszy na litrze (ceny detaliczne poszłyby w górę o 25 groszy) dla wsparcia budowy dróg. Podwyżka miała zwiększyć wpływy z opłaty paliwowej o blisko 5 mld zł rocznie, a pieniądze trafiłyby do Funduszu Dróg Samorządowych oraz Krajowego Funduszu Drogowego. Jednak po rozpowszechnieniu informacji przez media, bardzo szybko zapadła polityczna decyzja o wycofaniu się z pomysłu.

Mogą Ci się również spodobać

Chińczycy wchodzą we francuski atom?

Francuski koncern Areva potrzebuje kapitału. Jednym z zainteresowanych w inwestycje we francuski atom jest ...

Spółki paliwowe mogą nadal drożeć

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Wirtualny Nowy Przemysł”: Grupa Lotos chce produkować nawet ...

Więcej Rosneftu w Niemczech

Rosjanie mają już blisko 13 proc. niemieckiego rynku przerobu ropy. I apetyt na więcej. ...

Orlen będzie walczył o pozycję lidera e-słupków

PKN Orlen zaczyna podpisywać umowy na budowę sieci ładowarek dla aut elektrycznych. Na razie ...

Niemcy: rośnie ubóstwo energetyczne

W ciągu roku dostawcy energii w Niemczech odcięli od prądu 330 tysięcy rodzin. Główną ...

Elektrownia atomowa razem z offsetem

Ministerstwo Energii ma na stole kilka modeli finansowania siłowni jądrowej. Dotarliśmy do trzech najbardziej ...