Gaz-System, operator gazociągów przesyłowych, wydał rekomendację dla zależnej firmy Polskie LNG dotyczącą podjęcia działań zmierzających do zwiększenia przepustowości gazoportu w Świnoujściu. – Rozbudowa obejmuje m.in. powiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, co pozwoli na osiągnięcie mocy regazyfikacyjnych na poziomie do 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie – mówi Tomasz Pietrasieński, rzecznik prasowy Gaz-Systemu.
To oznacza, że poprzez terminal będzie można importować o 50 proc. więcej surowca niż dotychczas. Gazoport do komercyjnej eksploatacji oddano w czerwcu ubiegłego roku ze zdolnościami przeładunkowymi na poziomie 5 mld m sześc. błękitnego paliwa po regazyfikacji.
– Obecnie prowadzone są prace zmierzające do uruchomienia postępowania na wykonanie wstępnych prac projektowych oraz uzyskania pozwolenia na budowę, w tym m.in. działania zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej – informuje Pietrasieński.
Nowe funkcjonalności
Jednocześnie Gaz-System prowadzi analizy związane z rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu o nowe funkcjonalności. Analizowane są m.in. takie opcje, jak stworzenie dodatkowego stanowiska statkowego, zwiększenie przeładunku LNG, w tym poprzez transport koleją, bunkrowanie statków oraz budowa dodatkowego, trzeciego zbiornika na LNG.
Przy określaniu nowych funkcjonalności będą brane pod uwagę m.in. perspektywy rozwoju rynku LNG w kraju oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Gaz-System przekonuje, że istnieje duży potencjał wykorzystywania skroplonego gazu ziemnego jako paliwa, przede wszystkim do rozwoju usług załadunku i bunkrowania statków oraz dostarczania LNG bezpośrednio do klienta z wykorzystaniem transportu samochodowego i kolejowego.