Drugi gazoport w Polsce. Ile może kosztować?

Koszt realizacji projektu budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej to ok. 4,7 mld zł - poinformował wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando.

Publikacja: 22.02.2024 19:16

Drugi gazoport w Polsce. Ile może kosztować?

Foto: adobestock

Wiceminister dodał, że jeden z rozdziałów KPO zakłada możliwość udzielenia 630 mln euro pożyczki na część lądową projektu.

-Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków - powiedział posłom Bando.

Jak wyjaśnił, projekt ma kilka etapów, w tym etap, który teraz znajduje się w toku negocjacji z potencjalnym dostawcą, czyli czarter terminala.

-Drugim kluczowym punktem całego planu jest projekt offshore, część morska terminala, która wiąże się z budową nabrzeża postojowo-cumowniczego, budową podmorskiego gazociągu o długości ponad 3 km oraz infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo funkcjonowania tej jednostki - powiedział pełnomocnik.

Projekt ruszył w sierpniu 2023 r. Wówczas przeprowadzono procedurę open season, która miała potwierdzić zapotrzebowanie na tego typu inwestycję. - W wyniku tego postępowania jedynym podmiotem, który się zgłosił (...) jest Orlen, który zgłosił chęć poboru praktycznie całego gazu, który byłby możliwy" - powiedział Bando.

Przypomniał, że Gaz-System, aby zrealizować projekt, pozyskał w grudniu środki w wysokości 2,8 mld zł z emisji obligacji skarbowych.

"Pozyskano też komplet wszystkich decyzji administracyjnych dla projektu, w tym przede wszystkim dla inwestycji liniowych, czyli gazociągów. Uzyskano decyzję środowiskową na projekt offshore, a 8 grudnia 2023 Komisja Europejska zatwierdziła zaliczkę w wysokości 5 mld euro dla Krajowego Planu Odbudowy i tenże plan zawiera również rozdział pt. RePowerEU, który zakłada możliwość udzielenia pożyczki w wysokości 630 mln euro w celu budowy gazociągu onshore w ramach projektu, czyli części lądowej" - powiedział Bando.

Przedstawiciele Gaz-Systemu zaznaczyli, że program jest tak skonstruowany, aby od 2028 r. można było sprowadzić poprzez Zatokę Gdańską ponad 6 mld m sześc. LNG.

Wiceminister dodał, że jeden z rozdziałów KPO zakłada możliwość udzielenia 630 mln euro pożyczki na część lądową projektu.

-Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków - powiedział posłom Bando.

Pozostało 81% artykułu
Gaz
Gaz-System ma nowe prognozy popytu na przesył gazu
Gaz
Gazprom wyprzedaje majątek. Pilnie potrzebuje pieniędzy
Gaz
To już monopol. Orlen umacnia pozycję na polskim rynku gazu ziemnego
Gaz
Bruksela zaciśnie pętlę sankcji na gardle Kremla. LNG trafi na czarną listę
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Gaz
Gaz w Europie w cenie sprzed trzech lat. Będzie jeszcze taniej?