Zepsute urządzenie RTV/AGD w domu? Znalezienie odpowiedniego fachowca i umówienie dogodnego terminu nierzadko wymaga od nas sporo cierpliwości. Często dochodzimy więc do wniosku, że łatwiej i wygodniej będzie nam kupić nowe, zamiast naprawić stare. Pamiętajmy jednak, że naprawa może być nie tylko tańsza, ale też zdecydowanie bardziej ekologiczna.

Stojąc przed dylematem: naprawa czy może zakup nowego sprzętu, zadajemy sobie pytanie: „Czy naprawa w ogóle się opłaca?”. Ostatecznie najczęściej bierzemy pod uwagę wyłącznie względy ekonomiczne i trudno się temu dziwić. Jednak rozważając możliwość naprawy urządzenia, powinniśmy wziąć pod uwagę inne zalety takiego rozwiązania – przede wszystkim te ekologiczne. Pamiętajmy, decydując się na naprawę, a nie na wyrzucenie, zepsutego urządzenia, dbamy o środowisko i własne zdrowie. Dlaczego jest to tak istotne?

Popatrzmy na liczby. Tylko w 2019 roku na całym świecie wyrzucono 53,6 mln ton elektrośmieci, a zgodnie z prognozami do 2030 roku ilość tego typu odpadów wzrośnie nawet do 74,7 mln ton (wg raportu ONZ „Global E-Waste Monitor 2020″). Oznacza to, że elektrośmieci zalewają świat. Tylko zmieniając nasze codzienne nawyki, możemy walczyć z tym problemem. I być może wydaje się nam, że jedna naprawiona pralka nie zmniejszy globalnej skali problemu – ale gdy na naprawę zdecyduje się wiele tysięcy osób, różnica będzie już znacznie większa. Pamiętajmy, że elektroodpady zawierają substancje szkodliwe dla środowiska i człowieka (m.in. rtęć, freon, azbest, kadm czy związki bromu). Ograniczając ich liczbę, ograniczamy ilość szkodliwych substancji przenikających do środowiska.

Ekologia to bez wątpienia zaleta naprawiania. Jak to wygląda z punktu widzenia domowego budżetu – czy naprawa się opłaca? Awaria awarii nierówna – dlatego opłacalność naprawy powinniśmy analizować indywidualnie. Pamiętajmy, że zależy ona od rodzaju usterki, a także samego urządzenia. Kluczowy jest tu koszt części zamiennych i robocizny. Im niższy koszt naprawy i droższe urządzenie – tym bardziej opłaca się nam oddać sprawy w ręce fachowca.

Statystyki mówią same za siebie. Koszt naprawy aż 98 proc. usterek zgłoszonych przez klientów, którzy wybrali usługi serwisowe w TAURONIE, nie przekracza kwoty 500 zł. Co za tym idzie, nie wiąże się dla nich z żadnymi dodatkowymi opłatami. Klient, który w pakiecie z prądem lub gazem ma też usługi fachowców, może z nich skorzystać w trakcie trwania umowy aż sześć razy. Każda z takich usług realizowana jest do kwoty 500 zł, a więc budżet każdego klienta na naprawy wynosi łącznie 3000 zł.

Artykuł przygotowany przez firmę TAURON