Terminal LNG chce rabatu podatkowego

materiały prasowe

Polskie LNG chce od władz Świnoujścia (Zachodniopomorskie) czasowego obniżenia o 50 proc. podatku od nieruchomości dla działającego tam terminala LNG.

W piśmie skierowanym do władz miasta jest mowa o obniżeniu o 50 proc. stawek podatku od nieruchomości dla składników majątku trwałego terminala LNG w Świnoujściu od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2022 r.

– Obniżenie wysokości stawek podatku od nieruchomości jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności terminala i pozyskiwania nowych klientów, zwłaszcza w początkowej fazie jego działalności – poinformował w czwartek w przesłanym komunikacie Gaz-System, do którego należy Polskie LNG.

Obciążenie Polskiego LNG podatkiem od nieruchomości dla terminala LNG wynosi ponad 40 mln zł rocznie, co stanowi ok. 20 proc. kosztów stałych eksploatacji terminala – oszacował Gaz-System.

Wysokość rocznego zobowiązania Polskiego LNG z tytułu podatku od nieruchomości na rzecz Świnoujścia „ma podstawowe znaczenie dla jednostkowego kosztu świadczonych przy wykorzystaniu terminala, a co za tym idzie dla możliwości wykorzystania pełnego potencjału, jaki oferuje – napisano.

Z kolei rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus podał, że prezydent nie będzie komentował wniosku dopóki nie otrzyma od Polskiego LNG pełnego wykazu przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości wraz ze wskazanymi podstawami obliczenia podatku.

Według Karelusa, wskazana przez spółkę wartość podatku w wysokości 40 mln zł jest tylko szacunkowa.

– Decyzja o ulgach w podatkach ma konsekwencje w budżecie miasta, wieloletnich prognozach finansowych oraz planach inwestycyjnych i nie może być podejmowana w oparciu o niezweryfikowane dane” – podał Karelus. „Aby móc rzetelnie ocenić sytuację i ustosunkować się do wniosku spółki, niezbędne jest podanie przez jej zarząd konkretnych i miarodajnych danych, jakie spółka będzie wykazywać do opodatkowania podatkiem od nieruchomości – podkreślił.

Na razie moc regazyfikacyjna świnoujskiego terminala wynosi 5 mld m sześc. rocznie, czyli tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Jeszcze w tym roku ma zapaść decyzja dotycząca powiększenia mocy regazyfikacyjnej świnoujskiego terminala LNG.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG(Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście – Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

Mogą Ci się również spodobać

Kolejny etap prac PGNiG w sprawie norweskiego złoża

Na norweskim złożu Tommeliten Alpha przystąpiono do prac związanych z wyborem rozwiązań technicznych, które będą ...

Gazprom dostał pieniądze z Zachodu na Nord Stream-2

Europejscy inwestorzy przelali po 950 mln euro na budowę gazociągu Nord Stream 2. Gazprom ...

Orlen uruchamia pierwsze ładowarki

Kierowcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych mogą już ładować swoje auta przy trasie Katowice-Warszawa. Do ...

Kolejne odkrycie PGNiG

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Parkiet”: Kolejne odkrycie PGNiG Zastosowanie innowacyjnych metod badawczych ...

Zamiast dywersyfikacji Lotos kupi ropę z Rosji

 Do końca 2020 r. Rosjanie mają przesłać do gdańskiej rafinerii od 6,4 do 12,6 ...

Norweg potrafi

Podczas kiedy inni tracą na taniej ropie, norweski Statoil zarabia. Za półrocze koncern wypracował ...