Jak wybrać sprzedawcę gazu dla firm?

handshake business colleagues in office

Uwolnienie rynku gazu ziemnego w Polsce stworzyło przedsiębiorcom zupełnie nowe możliwości. Od tego momentu każdy mógł bez jakichkolwiek opłat zmieniać sprzedawcę gazu, kierując się tylko ceną paliwa i atrakcyjnością umowy. Niestety jednak zdarzało się, że nowe warunki sprzedaży w praktyce okazywały się dużo mniej atrakcyjne, niż zakładano. Dlatego też w tym tekście tłumaczymy, jak z korzyścią zmienić sprzedawcę gazu w firmie.

Gaz dla firm – na co trzeba uważać?

Większość przedsiębiorców szuka nowego sprzedawcy gazu ziemnego dla firmy z bardzo prostego powodu – jest nim oczywiście chęć ograniczenia wydatków. Przede wszystkim dotyczy to podmiotów o dużym zużyciu, w przypadku których nawet niewielka obniżka ceny błękitnego paliwa daje naprawdę spore oszczędności. Warto w tym miejscu jednak podkreślić, że także niewielkie firmy mogą w ten sposób zyskać, choć efekt będzie oczywiście mniejszy. Aby być pewnym zysków z podpisania nowej umowy na gaz dla firm, koniecznie trzeba najpierw sprawdzić, czy jest ona naprawdę korzystna. W tym celu dobrze jest zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Faktyczna cena – niektórzy sprzedawcy oferujący niższe ceny samego gazu ziemnego dla firmy i jednocześnie do faktur doliczają różnego rodzaju opłaty dodatkowe – które sprawiają, że ostateczny koszt jest dużo wyższy niż nam się wydaje.
  • Warunki umowy – w ich przypadku kluczowe są oczywiście takie kwestie jak czas trwania, możliwości rozwiązania czy zasady zmian ceny paliwa. Poszczególni sprzedawcy mogą oferować bardzo różne rozwiązania w tym zakresie, dlatego koniecznie trzeba dokładnie przeanalizować proponowane zapisy.
  • Świadczenia dodatkowe – w ramach walki o klienta wielu sprzedawców oferuje różnego rodzaju pakiety świadczeń dodatkowych. W ich przypadkach warto być jednak ostrożnym – niestety czasem bardzo atrakcyjna oferta służy przykryciu wyższych kosztów samego gazu.

Przy okazji warto też dodać, że zawsze opłaca się negocjować ze sprzedawcą – szczególnie, gdy jest się naprawdę dużym odbiorcą. W takiej sytuacji często można uzyskać jeszcze lepszą ofertę.

Zmiana sprzedawcy gazu dla firmy – jak to zrobić?

Bez wątpienia wybór najlepszej oferty sprzedaży gazu ziemnego nie jest wcale prosty, szczególnie że konkurencja jest duża, a różnice w propozycjach często niewielkie. Co jednak się dzieje po dokonaniu wyboru i jak wygląda sam proces zmiany sprzedawcy gazu? O odpowiedzi na to pytanie poprosiliśmy specjalistę z firmy EWE.
– Wbrew pozorom sama procedura zmiany sprzedawcy gazu jest prosta i łatwa do przeprowadzenia. W praktyce klient zawierając umowę sprzedaży podpisuje również stosowne pełnomocnictwo z nowym sprzedawcą, który  zajmuje się pozostałymi formalnościami, a więc wypowiedzeniem umowy u starego sprzedawcy i poinformowaniem Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży. Klientowi pozostaje tylko uregulować należność końcową u dotychczasowego sprzedawcy. Cały proces trwa do 21 dni.

Gaz dla firmy – ile kosztuje?

Ostatnim ważnym tematem związanym ze zmianą sprzedawcy gazu ziemnego dla firm jest odpowiedź na pytanie – ile właściwie można na tym zyskać? Niestety udzielenie na nie odpowiedzi nie jest łatwe. W praktyce zależy to od wielu czynników, z których najważniejszym będzie ilość wykorzystywanego paliwa. Wynika to z faktu, że obecnie proponowane przez poszczególnych sprzedawców ceny gazu dla przedsiębiorstw zależą bezpośrednio od notowań giełdowych tego paliwa oraz poczynań konkurencji. Stąd też różnice w tym zakresie nie mogą być duże. Sprawia to, że na naprawdę spore zyski mogą liczyć głównie najwięksi odbiorcy, dla których często przygotowuje się specjalne oferty oraz firmy, które zmieniają sprzedawcę po raz pierwszy. Nie znaczy to jednak, że dla innych firm zmiana będzie nieopłacalna. Dla takich podmiotów szczególne ważne powinno być to, że sama zmiana jest bezpłatna, a niektórzy sprzedawcy jak np. EWE, oferuje np. kilkuletnią gwarancję stałej ceny błękitnego paliwa. To z kolei pozwala na bezpieczne oszacowanie wydatków w dłuższej perspektywie.

Wybór sprawdzonego i jednocześnie najtańszego sprzedawcy gazu dla firm w zasadzie nie różni się od poszukiwań innych partnerów biznesowych. Także w tym przypadku kluczowe są takie kwestie jak: wynegocjowane warunki współpracy, zaufanie, stabilność partnera oraz jego elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Dlatego też nie warto się bać zmian w tym zakresie – w końcu przecież im więcej podmiotów będzie decydować się na ten krok, tym lepsze warunki będą oferować sprzedawcy!

Materiał Partnera

Mogą Ci się również spodobać

Odpisy na prawie 5 mld zł w Tauronie

Tauron przeprowadzi odpisy aktualizacyjne wartości majątku w Tauron Wytwarzanie i Tauron Ciepło w łącznej ...

Z przemysłu prosto do kaloryferów

Ciepło powstałe w wyniku produkcji można wykorzystać do ogrzewania domów. Efektywne wykorzystywanie ciepła odpadowego ...

Konferencja Klimatyczna Młodzieży LCOY w Katowicach

W sobotę 26 października rozpoczyna się w Katowicach Local Conference of Youth, Konferencja Klimatyczna ...

W I kwartale PGNiG zanotowało spadki

Na początku roku koncern zmniejszył, w stosunku do tego samego okresu 2018 r., wydobycie ...

Albo Nord Stream 2, albo wojna

W piątek Angela Merkel ma się spotykać z Władimirem Putinem. Głównym tematem rozmów ma ...

Rosneft zyska, ale za mało

W tym roku rosyjski gigant paliwowy może podwoić zysk. Ale to za mało, by ...