ORLEN inwestuje w elektromobilność

Koncern systematycznie zwiększa liczbę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Stawia też na nowe rozwiązania związane z hubami ładowania i na projekty wykorzystujące istniejącą infrastrukturę oświetleniową.

Publikacja: 30.06.2022 09:00

ORLEN systematycznie rozbudowuje sieć ładowarek, zwiększa efektywność ich działania oraz wprowadza n

ORLEN systematycznie rozbudowuje sieć ładowarek, zwiększa efektywność ich działania oraz wprowadza na rynek nowe innowacyjne rozwiązania

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

Głównym celem Grupy ORLEN określonym w strategii do 2030 r. jest stanie się liderem zrównoważonej transformacji energetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. W realizacji tego zadania mają pomóc m.in. inwestycje wspierające budowę pozycji koncernu w biznesie paliw alternatywnych, w tym w obszarze szeroko rozumianej elektromobilności. W związku z tym grupa systematycznie rozbudowuje sieć ładowarek, zwiększa efektywność ich działania oraz wprowadza na rynek nowe innowacyjne rozwiązania.

Rozbudowywana sieć

PKN ORLEN usługi oferowane dla użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce świadczy poprzez sieć działającą pod szyldem ORLEN Charge. W ubiegłym roku włączono do niej stacje ładowania zależnej grupy Energa. W rezultacie na koniec grudnia w całej sieci koncernu działały dokładnie 454 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (zarówno na prąd przemienny AC, jak i stały DC). Liczba ta obejmowała 215 szybkich stacji typu DC, z czego 137 funkcjonowało w Polsce w ramach ORLEN Charge, 65 w Czechach i 13 w Niemczech.

Do końca tego roku w Polsce pod szyldem ORLEN Charge ma działać już około 500 stacji, a liczba punktów ładowania powinna przekroczyć tysiąc. Koncern mocno stawia zwłaszcza na rozwój szybkich ładowarek. Z tego też powodu jego strategicznym celem do 2030 r. jest posiadanie ponad 1000 tego typu urządzeń. W ten sposób ORLEN chce odpowiadać na rosnący wśród kierowców popyt na usługi szybkiego i sprawnego ładowania pojazdów elektrycznych.

ORLEN mocno stawia zwłaszcza na rozwój szybkich ładowarek

ORLEN mocno stawia zwłaszcza na rozwój szybkich ładowarek

Nowe rozwiązania

Potrzeby rynku będą też zaspokajane poprzez budowę tzw. hubów ładowania. To wielostanowiskowe (od czterech do ośmiu punktów) stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Mają mieć charakter modułowy, co ułatwi ich modernizację i rozbudowę oraz pozwoli na ładowanie z mocą nawet do 300 kW. Przyszłe huby będą rozmieszczone przede wszystkim wzdłuż tras szybkiego ruchu.

Na tym nie koniec. Nowością na polskim rynku jest autorski system Energi Oświetlenia wykorzystujący istniejącą infrastrukturę oświetleniową do ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsze tego typu stacje powstały we współpracy z samorządami i funkcjonują w ramach sieci ORLEN Charge. Obecnie działa ich dziewięć, m.in. w Gdyni, Pelplinie, Pułtusku i Braniewie, a kolejne są w fazie realizacji. Grupa rozwija swoją ofertę w zakresie elektromobilności również poprzez udostępnienie usługi ładowania pojazdów elektrycznych dla klientów flotowych.

Kompleksowa usługa

Ponadto dla partnerów biznesowych spółki z grupy Energa przygotowały kompleksową usługę montażu stacji i jej obsługi. Co więcej, stacje te mogą funkcjonować w ramach ogólnopolskiej sieci ORLEN Charge. To ważne, ponieważ system ORLEN Charge jest na bieżąco dostosowywany do potrzeb kierowców pojazdów elektrycznych. Już dziś umożliwia kierowcom korzystanie z usługi ładowania za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki niej w każdej chwili można zobaczyć, które punkty ładowania są aktualnie dostępne, a także rozpocząć i zakończyć sesje ładowania w dowolnym momencie. Aplikacja umożliwia też sprawdzenie poziomu naładowania pojazdu i mocy, z jaką się ładuje, a nawet zapisuje historię wszystkich sesji.

Rosnący rynek

Wynika z nich, że na koniec maja w naszym kraju było zarejestrowanych łącznie prawie 48,7 tys. osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze pięć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o niespełna 9,9 tys. sztuk, czyli o 45 proc. w stosunku do podobnego okresu 2021 r. W gronie pojazdów elektrycznych zdecydowanie największy udział mają auta osobowe. Po polskich drogach jeździ ich już 46,7 tys., z czego 48 proc. to samochody w pełni elektryczne, a 52 proc. hybrydy typu plug-in. Mniejszy udział, ale większą niż w autach osobowych dynamikę zwyżek widać w przypadku rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Rośnie też liczba elektrycznych autobusów oraz motocykli i motorowerów.

Równolegle do liczby rejestracji zwyżkuje liczba ogólnodostępnych stacji ładowania. Na koniec maja było ich już prawie 2,2 tys., z czego ponad 600 to stacje DC. To przekładało się na niespełna 4,3 tys. punktów ładowania. Zdecydowanie najwięcej stacji zlokalizowanych jest w Warszawie – ponad 200. Drugie miejsce na podium z około 120 tego typu instalacjami zajmuje Gdańsk, a trzecie Katowice z około 100. Po kilkadziesiąt obiektów jest też kolejno w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Olsztynie, Toruniu, Sosnowcu i Szczecinie.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

Paliwa
Orlen szykuje kolejną obniżkę cen paliw na lato
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Paliwa
Orlen znów obniży ceny paliw na wakacje. Będą spore rabaty, ale też limity
Paliwa
Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje
Paliwa
To już koniec rosyjskich rurociągów. Unia kończy z zależnością
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Paliwa
Diesel tanieje, ale psychologicznej bariery nie pokona
Paliwa
Kierowcy płacą coraz mniej za paliwa. Pomogły globalne obniżki cen surowców