Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Koleje Dolnośląskie podpisały porozumienie z firmą Pesa – bydgoskim producentem pojazdów szynowych – które pozwoli na całościowe zrealizowanie kontraktu na zakup nowoczesnych pociągów pasażerskich ELF2. Oznacza to, że dolnośląski przewoźnik stanie się posiadaczem największej floty tego typu pojazdów w Polsce. W sumie będzie dysponował 25 składami o łącznej wartości 726 mln zł brutto.

Region stawia na zrównoważony transport

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku – przypomina Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

– Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii kolejowych i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny ELF2 będzie mógł zabrać na pokład nawet 540 pasażerów. Dlatego te pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – podkreśla Cezary Przybylski.

Podstawowe zamówienie na pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ELF2, objęte dofinansowaniem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zakładało opcję dokupienia kolejnych 20 sztuk. W marcu ubiegłego roku została sfinalizowana umowa kredytowa z PKO Bankiem Polskim, dzięki której możliwe było zamówienie ośmiu kolejnych sztuk ze wspomnianej opcji za 232,5 mln zł. Obecnie Koleje Dolnośląskie dopełniły kontrakt, realizując prawo zamówienia z opcji kolejnych 12 pojazdów, za łączną kwotę 348,5 mln zł.

– Sukcesywnie realizujemy cele związane z naszym priorytetowym zadaniem, jakim jest rozwój transportu kolejowego na Dolnym Śląsku. Dzięki porozumieniu Koleje Dolnośląskie będą dysponowały największą flotą nowoczesnych pociągów typu ELF2 w naszym kraju. Nowy tabor daje nam możliwość zwiększenia liczby połączeń kolejowych na terenie Dolnego Śląska – zwraca uwagę wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

– Zakupy Kolei Dolnośląskich to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Jednocześnie dolnośląski przewoźnik stanie się posiadaczem największej floty pojazdów typu ELF2, liczącej 25 sztuk – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego. – Rozbudowa floty Kolei Dolnośląskich ma zapewnić pasażerom wygodne podróże po całym województwie. Poprzez zakup nowoczesnych elektrycznych pociągów realizujemy także ideę zrównoważonego transportu – dodaje.

Finansowanie jest zabezpieczone

Zakup kolejnych pociągów jest możliwy dzięki wspomnianej umowie z PKO BP. W jej ramach bank udzielił Kolejom Dolnośląskim kredytu inwestycyjnego w kwocie 255 mln zł oraz kredytu obrotowego w wysokości 30,5 mln zł. Udział własny spółki wynosi minimum 8 proc., a zabezpieczenie stanowią zakupione pojazdy oraz cesja z umowy przewozowej z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

– Wpisanie do założeń pierwotnego zamówienia prawa opcji rozszerzenia go aż na 20 kolejnych pojazdów było przemyślanym i – jak widać w obecnej rzeczywistości rynkowej – bardzo dobrym posunięciem. Dało ono możliwość złożenia dodatkowego zamówienia, które będzie realizowane od razu, a co najważniejsze, po bardzo korzystnych cenach – zauważa Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

W efekcie porozumienia zawartego przez region z Pesą dolnośląski przewoźnik będzie miał największą f

W efekcie porozumienia zawartego przez region z Pesą dolnośląski przewoźnik będzie miał największą flotę pojazdów ELF2 w Polsce

mat.pras.

Zrealizowanie tego kontraktu w całości to wynik współpracy między przewoźnikiem a organizatorem transportu kolejowego w regionie. Uzyskanie kredytowania w PKO Banku Polskim pozwoli na znaczne zwiększenie floty Kolei Dolnośląskich, co w konsekwencji ma zapewnić pasażerom wygodne podróże po całym województwie.

– Elastyczność w finansowaniu tego projektu jest bardzo istotna, gdyż okres uruchomienia to dwa lata. Mogą pojawić się dodatkowe środki lub programy, które sprawią, że nie będzie konieczności wykorzystania całości sumy zakontraktowanej w roku ubiegłym oraz bieżącym – wskazuje Robert Ślawski, dyrektor makroregionu korporacyjnego PKO Banku Polskiego we Wrocławiu.

Wcześniej Koleje Dolnośląskie podpisały z bankiem umowę o konsolidację kredytów o łącznej wartości 442 mln zł, co pozwoliło na zrealizowanie pierwszego zamówienia. Obecnie całkowita wartość kontraktu z Pesa Bydgoszcz sięgnie 726 mln zł brutto, z czego koszt jednego pociągu wynosi 29 mln zł brutto.

Nowoczesna i wygodna flota

Dzięki rozszerzeniu zamówienia, do 2024 roku Pesa Bydgoszcz łącznie dostarczy dolnośląskiemu przewoźnikowi 25 nowych pięcioczłonowych pociągów ELF2, zwiększając tym samym tabor Kolei Dolnośląskich do 88 pojazdów. Zdecydowaną jego większość, bo aż 65 proc., będą stanowiły pojazdy elektryczne.

– Bardzo się cieszę, że nasze najnowocześniejsze i zarazem najpojemniejsze, bo aż pięcioczłonowe, pojazdy typu ELF2, zdolne zabrać na pokład nawet 540 osób, trafią właśnie na Dolny Śląsk. Współpraca z Kolejami Dolnośląskimi od początku układa się pomyślnie i jestem przekonany, że tak pozostanie – mówi Krzysztof Ździarski, prezes Pesa Bydgoszcz.

Koleje Dolnośląskie, realizując prawo opcji w całości, stają się właścicielem największej floty (25 sztuk) pojazdów typu ELF2 w kraju. Na drugim i trzecim miejscu pod względem liczby zamówionych egzemplarzy plasują się Koleje Śląskie (21 sztuk) i Koleje Wielkopolskie (15).

Model ELF2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez Pesa Bydgoszcz. Może rozwijać prędkość maksymalną sięgającą 160 km/h. Nowe pojazdy posiadają 250 miejsc siedzących, a łącznie będą mogły zabrać na pokład ponad 540 pasażerów. Harmonogram dostaw przewiduje dostarczenie wszystkich 12 pojazdów w ciągu 32 miesięcy. Początek dostaw przypada na czerwiec 2024 r., kiedy to pierwszy pojazd trafi na Dolny Śląsk, a ich zakończenie planowane jest na listopad 2024 r.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego