Najpotężniejszy lodołamacz atomowy rozpoczął pracę

Ma długość półtora boiska piłkarskiego, kruszy lód o grubości trzech metrów z mocą elektrowni jądrowej. Dopłynął już na biegun północny. Oto Arktyka – najpotężniejszy na świecie atomowy lodołamacz.

Publikacja: 21.10.2020 19:21

Najpotężniejszy lodołamacz atomowy rozpoczął pracę

Foto: energia.rp.pl

Uniwersalny statek o napędzie atomowym „Arktika” rosyjskiego projektu 22220, w środę oficjalnie wszedł w skład rosyjskiej floty atomowej zarządzanej przez koncern Rosatom. W obecności premiera Rosji podpisano świadectwo odbioru; na statku podniesiono flagę państwową – informuje agencja RIA Nowosti. Jednostka ma długość 173,3 m, szerokość 34 m, wyporność 33,5 tys ton. Silnikami są dwa reaktory atomowe RITM-200 o mocy 175 MW każdy. Zanim statek został oficjalnie oddany wypłyną w próbny rejs, podczas którego dotarł do bieguna północnego, krusząc lody o grubości 3 metrów.

Historia jego powstania obfitowała w przesunięcia terminów. Budowa rozpoczęła się w 2013 r w stoczni Bałtycka pod St. Petersburgiem. Statek miał być gotowy do pracy w 2017 r, ale ten termin nie został dotrzymany. Z kontraktu nie wywiązały się zakłady w Kijowie – dostawca turbogeneratorów, pośrednio za sprawą rosyjskiego zajęcia Krymu.

""

Lodołamacz „Arktika”, fot. AFP

energia.rp.pl

Na koniec minionego roku gotowe było 87 proc. statku. W lutym 2020 r., podczas rozruchu elektrycznego układu napędowego lodołamacza, jeden z dwóch prawych silników elektrycznych uległ awarii, po czym termin dostawy statku został przesunięty o kolejne pół roku. Na lodowe testy jednostka wypłynęła we wrześniu. W ciągu 21 dni statek pokonał około 4,8 tys. mil morskich. Podczas sprawdzania systemów i wyposażenia w warunkach lodowych Arktyka dotarła 3 października do bieguna północnego.

Lodołamacze projektu 22220 zapewnią pilotaż tankowców i gazowców płynących ze złóż Półwyspu Jamalskego oraz z szelfu Morza Karskiego na rynki Azji i Pacyfiku.

Rosja ma największą flotę lodołamaczy na świecie i jako jedyna dysponuje jednostkami o napędzie atomowym. Obecnie ma 6 takich jednostek i 39 z napędem dieslowo-elektrycznym. Taka flota to kontynuacja wiekowych tradycji w wykorzystaniu i budowie lodołamaczy. Pierwsze dwa – Bajkał i Amur pływały po Bajkale od końca XIX wieku. Pierwszy lodołamacz arktyczny zbudowała dla floty carskiej stocznia amerykańska Armstrong Whitworth w 1898 r. Statek był w użyciu do 1964 r.

Stocznia Bałtycka pierwsze osiem lodołamaczy zbudowała w latach 1921-1941. Sowieci jako pierwsi zbudowali też w 1959 r lodołamacz z napędem atomowym.

Uniwersalny statek o napędzie atomowym „Arktika” rosyjskiego projektu 22220, w środę oficjalnie wszedł w skład rosyjskiej floty atomowej zarządzanej przez koncern Rosatom. W obecności premiera Rosji podpisano świadectwo odbioru; na statku podniesiono flagę państwową – informuje agencja RIA Nowosti. Jednostka ma długość 173,3 m, szerokość 34 m, wyporność 33,5 tys ton. Silnikami są dwa reaktory atomowe RITM-200 o mocy 175 MW każdy. Zanim statek został oficjalnie oddany wypłyną w próbny rejs, podczas którego dotarł do bieguna północnego, krusząc lody o grubości 3 metrów.

Atom
Szczerość atomowych decydentów. Atom później i drożej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Atom
Jest nowy prezes atomowej spółki PGE
Atom
W Zaporożu „bardzo bliska katastrofy nuklearnej”. MAEA ostrzega świat
Atom
Amerykanie wyliczają korzyści z budowy drugiej elektrowni atomowej w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Atom
Biały Dom ostrzega Rosję. Niebezpieczna gra atomem w Zaporożu