Rośnie udział zielonych napędów w transporcie osób i towarów

Samochody na prąd już się rozpowszechniły, teraz przychodzi czas na wodorowe pociągi, a nawet statki.

Ekologiczne napędy nabierają coraz większego znaczenia w branży transportowej. Zarówno transport pasażerski, jak i towarowy ogranicza emisję, a rozwiązania, które nie tak dawno wydawały się odległą perspektywą, dziś sprawdzają się w praktyce. Nie ma już wątpliwości, że ten zielony trend będzie stale przyspieszać.

W Japonii Toyota i East Japan Railway Company budują wodorowe pociągi zasilane ogniwami paliwowymi. Kiedy takie składy powstaną, zostaną wprowadzone do użytku w ramach kompleksowego systemu lokalnego transportu opartego na wodorze. Ich rozkład jazdy zostanie zintegrowany z rozkładem wodorowych autobusów. Powstanie także odpowiednia sieć punktów tankowania wodoru dla tychże autobusów oraz samochodów osobowych. Wodorowe pociągi będą kursować także w Europie. W ubiegłym roku niemiecka kolej zamówiła 27 wodorowych pociągów Coradia iLint firmy Alstom. Składy będą obsługiwać linie w regionie Frankfurt/Ren-Men.

Statki na wodór

Ekologiczny napęd wodorowy znajdzie zastosowanie również w transporcie morskim. Statki i jachty napędzane wodorem budują już Norwegowie, Amerykanie i Japończycy. Jednak komercyjne wprowadzenie ich na rynek wymaga wielu testów. Toyota od trzech lat współpracuje z załogą eksperymentalnego bezemisyjnego jachtu Energy Observer. Jednostka ta w stu procentach wykorzystuje energię odnawialną, a jej nadmiar jest magazynowany na pokładzie w formie wodoru. Komercjalizacją doświadczeń i wypracowanych technologii zajmuje się we współpracy z Toyotą firma Energy Observer Developments.

Już teraz zielone napędy wkraczają do drogowego transportu towarów. W październiku Hyundai dostarczył odbiorcom w Szwajcarii osiem samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi. Ciężarówka XCIENT Fuel Cell zasilana przez ogniwa wodorowe o mocy 189 kW może na jednym ładowaniu przejechać ok. 400 kilometrów. To pierwszy na świecie produkowany masowo samochód ciężarowy z ogniwami paliwowymi. Do końca grudnia Szwajcarzy odbiorą w sumie 50 takich pojazdów, a do 2025 roku zakontraktowali odbiór 1500. Kolejnymi kierunkami wodorowej ekspansji Hyundaia mają być rynki Ameryki Północnej oraz Chiny. Według Michała Dziwulskiego, rzecznika Hyundai Motor Poland, firma ma kompleksową wizję upowszechnienia wykorzystania czystego wodoru nie tylko w motoryzacji. – Po zaprezentowaniu pierwszego masowo produkowanego samochodu na wodór Tucson FCEV, a teraz pierwszej ciężarówki i kolejnych modeli Hyundai już wykracza poza swoją branżę, dostarczając ogniwa paliwowe do firm z innych gałęzi gospodarki. Pomaga także w tworzeniu infrastruktury i pełnego łańcucha wartości – mówi Dziwulski. Koreański koncern ma plany zastosowania ogniw paliwowych także w magazynach energii, wózkach widłowych, pociągach, statkach, a nawet w lotnictwie.

Wodorowe ciężarówki będą także produkować inne firmy. Od przyszłego roku takie pojazdy zaczną opuszczać zakłady Iveco w niemieckim Ulm. Będzie to rezultat partnerstwa firm CNH Industrial oraz Nikola TRE. Ma ono przyspieszyć transformację branży w kierunku produkcji bezemisyjnych dużych samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej i Europie poprzez przejście na technologię ogniw paliwowych.

Surowsze normy

Na razie najszybciej ekologia wkracza do osobowego transportu drogowego. Jak wynika z prognozy brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E), w 2020 r. sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie ma się podwoić w porównaniu z rokiem 2019: z 500 tys. do miliona. T&E przewiduje, że jeszcze przed końcem grudnia udział e-aut w sprzedaży większości producentów wyniesie średnio od 10 do 14 proc. Będzie to efektem nowych unijnych norm emisji CO2. Z wyjściowego poziomu przekraczającego 122 gram CO2 na przejechany kilometr w 2019 r. emisje CO2 z nowych samochodów spadły do 111 g/km w pierwszej połowie 2020 r. To największy spadek od czasu wprowadzenia norm w 2008 roku.

Miliardowe inwestycje

Producenci inwestują w elektryfikację swoich samochodów gigantyczne kwoty. Grupa Volkswagena zadeklarowała spełnienie postanowień porozumienia paryskiego, czyli neutralności pod względem emisji CO2 do 2050 roku. – Koncern jest do tego dobrze przygotowany dzięki inwestycji 33 miliardów euro w elektromobilność do 2024 r. i zaplanowanym premierom 75 modeli elektrycznych i 60 hybrydowych plug-in do roku 2029 – mówi Tomasz Tonder, dyrektor PR i spraw korporacyjnych w Volkswagen Group Polska. Jak podkreśla, kluczowe są także rozwój infrastruktury szybkiego ładowania przy głównych drogach i zdecydowane przejście na odnawialne źródła energii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Figat ma odpowiadać za finanse Termiki

Nadzwyczajne walne zgromadzenie PGNiG Termiki powołało wiceprezesa ds. ekonomiczno – finansowych. Na to stanowisko ...

Krajowa energetyka wciąż stawia na węgiel

Po uruchomieniu w listopadzie bloku w Jaworznie, do użytku zostaną oddane jeszcze mniejsze bloki ...

Polska i Ukraina stworzą centrum handlu gazem

Potencjały obu krajów oraz planowane przez nie projekty mogą uniezależnić cały region od dostaw ...

Lotos poprawił wyniki. W tym roku będzie trudniej

W IV kwartale koncern istotnie poprawił wyniki. W tym roku będzie już o to ...

Atom Ukrainy na paliwie z USA

Koncern Westinghouse Electric Company podpisał nową umowę z ukraińskim Energoatomem na dostawy paliwa do ...

Ostatnia wielka ropa Rosji

Rozpoczynają się prace na ostatnim zbadany lądowym złożu ropy Rosji. W odkrytym jeszcze za ...