Skala ma znaczenie, także dla klimatu

McDonald’s dąży do pozyskiwania wołowiny z hodowli prowadzonych w zrównoważony sposób. Fot./AdobeStock

Dzięki globalnemu zasięgowi biznesu każda zmiana nabiera znaczenia.

Patrząc poprzez pryzmat możliwości, jakie daje globalna skala prowadzenia biznesu, McDonald’s postanowił aktywnie włączyć się w działania na rzecz ochrony środowiska i klimatu. Filozofia firmy w tej dziedzinie dotyczy przede wszystkim działań na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz w obszarze opakowań i recyclingu.

Globalna siła oddziaływania

Firma nazwała swoją strategię działań na rzecz środowiska „Scale for Good” („Skala na rzecz dobra”). Nieprzypadkowo. Pod marką McDonald’s na całym świecie działa 37 tys. restauracji, które każdego dnia obsługują 69 mln gości.

W Polsce działa ponad 420 restauracji. Ponad 85 proc. z nich prowadzonych jest przez franczyzobiorców – polskich przedsiębiorców działających ściśle w ramach lokalnych społeczności. To oni tworzą skalę biznesu McDonald’s. Dzięki nim każda zmiana, którą wprowadza firma, nabiera znaczenia. W naszym kraju restauracje McDonald’s odwiedza codziennie niemal 800 tys. osób. Decyzje, które podejmuje firma, mogą kształtować ich przyzwyczajenia. I tak się dzieje. To efekt skali.

Skalę wpływu McDonald’s współtworzą również dostawcy. Odpowiadając na wymogi systemu McDonald’s, dokonują oni wielu zmian prośrodowiskowych. Jakiego typu są to zmiany? Firma przyjęła zobowiązania dotyczące wypracowania wspólnych procedur mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu dostaw o 31 proc., wypracowanie wspólnych procedur logistycznych mających na celu ograniczenie marnowania żywności oraz wprowadzenie audytów i certyfikacji gospodarstw rolnych w zakresie zrównoważonej produkcji wołowiny.

Globalne zobowiązania

Strategia „Scale for Good” zakłada, że do 2030 roku McDonald’s na świecie zredukuje emisję gazów cieplarnianych o 36 proc. z biur i restauracji oraz o 31 proc. w całym łańcuchu dostaw.

Jak to zobrazować? Zmniejszenie emisji o 36 proc. oznacza, że do atmosfery nie trafi 150 mln ton gazów cieplarnianych – to tyle, ile rocznie emitują 32 mln samochodów osobowych. Da to efekt taki, jak posadzenie 3,8 mln drzew, które rosłyby przez kolejne dziesięć lat.

Ponadto McDonald’s dąży do pozyskiwania wołowiny z hodowli prowadzonych w zrównoważony sposób – z poszanowaniem środowiska naturalnego, z zachowaniem dobrostanu zwierząt.

Rocznie firma jest odbiorcą 12 tys. ton polskiej wołowiny od kilkunastu tysięcy małych i średnich gospodarstw rolnych. Dlatego tak ważna jest dla McDonald’s nie tylko jakość mięsa, ale też wpływ hodowli na środowisko oraz dobrostan zwierząt.

Drugie kluczowe zobowiązanie dotyczy obszaru opakowań i recyclingu. Do 2025 roku McDonald’s będzie korzystał wyłącznie z opakowań wytworzonych ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyclingu lub źródeł certyfikowanych. Preferowane będą surowce opatrzone certyfikatem Forest Stewardship Council (FSC). Firma zamierza też wprowadzić segregację odpadów we wszystkich swoich restauracjach na świecie.

Polskie przykłady

Metoda małych kroków o globalnym znaczeniu sprawdza się, gdy od słów przechodzimy do czynów. Tak dzieje się już w Polsce. Przykłady?

W naszym kraju większość restauracji McDonald’s. umożliwia segregację śmieci. W ubiegłym roku do recyklingu firma przekazała o 18 proc. odpadów więcej niż rok wcześniej. Warto wspomnieć, że wszystkie papierowe opakowania w restauracjach McDonald’s są wyprodukowane z materiałów certyfikowanych. Firma jest przekonana, że jeśli setki tysięcy ludzi zaczną segregować śmieci, będzie to miało realny wpływ na środowisko.

A Polacy zdają sobie sprawę ze skali problemu. Według badania przeprowadzonego w ub.r. przez PBS 91 proc. Polaków wskazuje, że zużyte opakowania są istotnym problemem dla środowiska. A 93 proc. respondentów jest zdania, że firmy sprzedające opakowane produkty powinny podejmować działania na rzecz zmniejszenia wpływu zużytych opakowań na środowisko naturalne. McDonald’s swoją strategią odpowiada na to oczekiwanie.

Ale to nie wszystko. Cały olej, w którym smażone są frytki w polskich restauracjach McDonald’s, trafia do rafinerii w Trzebini, która przetwarza go na biopaliwo. Z kolei prawie 300 restauracji korzysta z energii pochodzącej w 100 proc. ze źródeł odnawialnych. Firma w większości restauracji posiada także system monitorowania zużycia energii elektrycznej.

W 2018 r. McDonald’s zastąpił jednorazowe sztućce, białe łyżeczki do lodów oraz przezroczyste widelce i noże do sałatek, ich czarnymi odpowiednikami. Jaka to różnica? Najważniejszą różnicą jest materiał, z którego wykonane są sztućce: trudny do przetworzenia polistyren (PS) został zastąpiony surowcem PP (polipropylen), który jest w 100 proc. możliwy do recyclingu. Mówiąc o skali tej zmiany, warto pamiętać, że tylko w samym 2017 r. polska sieć wydała do zakupionych produktów 27 milionów jednorazowych noży, widelców i łyżeczek.

A w tym roku w sześciu restauracjach w Polsce McDonald’s przeprowadził test, w którym konsumenci mogli wybierać między słomką plastikową, papierową, a całkowitą rezygnacją z niej. Jak podkreśla firma, jest to element jej prac nad wdrożeniem we wszystkich restauracjach rozwiązań jeszcze bardziej przyjaznych środowisku.

– Materiał powstał we współpracy 
z McDonald’s

Mogą Ci się również spodobać

Import prądu do Polski błyskawicznie rośnie

Od początku br. import do Polski sięgnął już ponad 7 TWh energii elektrycznej,  za ...

Zielona transformacja sektora transportowego jest nieunikniona

Transport a klimat – priorytety nowego paradygmatu rozwoju sektora. Transport jest jednym z najbardziej emisyjnych ...

Południowy Korytarz Gazowy jest gotowy!

Zakończyła się budowa ostatniego odcinka Południowego Korytarza Gazowego, którym od nowego roku gaz z ...

Decyzja o atomie do końca marca

Rozmowy o wdrożeniu energetyki jądrowej w Polsce są już na ostatniej prostej. – Weryfikacja ...

W PGG rozgorzała walka o wpływy i nagrody

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Parkiet”: W PGG rozgorzała walka o wpływy i ...

PKN Orlen rozszerzy działalność, m.in. o kosmetyki

Koncern chce prowadzić hurtową sprzedaż m.in. artykułów spożywczych, odzieży i kosmetyków. To efekt planowanej ...