Rosyjski eksport paliw jak w pandemii. Coraz więcej uszkodzonych rafinerii

W kwietniu eksport rosyjskich produktów naftowych i ropy spadł do poziomu obserwowanego w czasie pandemii cztery lata temu. To efekt skutecznych ataków ukraińskich dronów na rosyjskie rafinerie oraz wielkich powodzi w Rosji.

Publikacja: 06.05.2024 12:58

Rosyjski eksport paliw jak w pandemii. Coraz więcej uszkodzonych rafinerii

Foto: Bloomberg

Według S&P Global Commodities at Sea transport morski rosyjskiego oleju napędowego, oleju opałowego, ropy naftowej i innych produktów rafinowanych w kwietniu był niższy o 360 tys. baryłek dziennie w porównaniu z marcem i o prawie 700 tys. baryłek dziennie w porównaniu ze styczniem, kiedy to Ukraina rozpoczęła ostrzał rosyjskich rafinerii dronami dalekiego zasięgu.

Swoje dołożyła też wielka powódź cały czas przetaczająca się przez Rosję. Woda na dwa tygodnie zatrzymała pracę rafinerii ropy naftowej w Orsku o wydajności 116 tys. baryłek dziennie. Zniszczyła wiele magazynów paliw i instalacji do przerobu.

Ile tracą rosyjskie rafinerie na skutek ataków ukraińskich dronów?

Analitycy twierdzą, że ostatni raz rosyjski eksport spadł poniżej 2 milionów baryłek dziennie w szczytowym okresie ograniczeń związanych z pandemią Covid-19 w połowie 2020 roku.

Po trzytygodniowej przerwie Ukraina przeprowadziła 27 kwietnia jeden z największych ataków dronów, uszkadzając rafinerie Ilską i Słowiańską. 30 kwietnia w rosyjskiej rafinerii ropy naftowej w Riazaniu o mocy przerobowej 342 tys. baryłek dziennie, doszło do pożaru po nowym uderzeniu dronów. To właśnie ta rafineria zaopatruje w paliwa Moskwę i obwód moskiewski.

Według szacunków S&P Global wciąż nie pracuje około 600 tys. baryłek dziennie mocy produkcyjnych w rosyjskich rafineriach. W kwietniu skuteczne ataki Ukrainy pozbawiły rosyjskie rafinerie ponad 1 miliona baryłek mocy produkcyjnych.

Kreml stara się także łatać regionalne niedobory paliwa, które są dziś mocno odczuwalne w samej Rosji, nadając priorytet transportowi kolejowemu.

„Przywrócenie działalności w rafineriach uszkodzonych przez ataki dronów zajmowało średnio trzy tygodnie. Jednak szybko rozwijający się ukraiński przemysł dronów i rosnący zasięg ukraińskich dronów pozostaną zagrożeniem dla rosyjskiej infrastruktury energetycznej. Dlatego spodziewamy się, że eksport rosyjskich produktów naftowych w maju pozostanie słaby i stopniowo będzie wracać do poziomu sprzed ataków, o ile nie wystąpią dalsze skuteczne ataki” – twierdzą analitycy S&P.

Czytaj więcej

Rosja ma pomysł, jak produkować więcej benzyny. Obniży normy jakości

Ukraina: zniszczymy wszystkie rafinerie Rosji

Wcześniej agencja UNIAN napisała, że eksport oleju napędowego z rosyjskich portów zmniejszył się gwałtownie w zeszłym miesiącu o 26 proc, do 3,07 mln ton. Spadek wielkości przeładunków zaobserwowano w portach krajów bałtyckich, Morza Czarnego i Dalekiego Wschodu.

Ekspert wojskowy Iwan Stupak jest zdania, że teraz nic nie stoi na przeszkodzie, aby Ukraina zniszczyła rosyjski przemysł rafinacji ropy naftowej. W nocy 1 maja drony kamikaze zaatakowały rafinerię ropy naftowej w Riazaniu, która znajduje się na przedmieściach miasta i należy do Rosnieftu. Deklarowana wielkość przerobu produktów naftowych kształtuje się na poziomie 16-18 mln ton rocznie, co czyni tę rafinerię jedną z największych w Federacji Rosyjskiej pod względem wielkości produkcji.

„Jeśli chodzi o ostatnie ataki, rafineria ropy naftowej w Riazaniu stanowi 5 proc. rosyjskiego przemysłu rafinacji ropy naftowej. Zaopatruje Moskwę i obwód moskiewski w benzynę i olej napędowy. Obecnie 20 proc. rosyjskich rafinerii zostało już wyłączone z eksploatacji lub poważnie uszkodzonych, to znaczy albo nie działa całkowicie, albo działa w trybie awaryjnym” – dodał Stupak.

Kreml karze sprzedawać paliwa w Rosji

2 maja rosyjski premier Michaił Miszustin polecił ministerstwu energii podjęcie szybkich działań mających na celu zwiększenie dostaw benzyny i oleju napędowego. Szef rosyjskiego rządu wydał szereg poleceń dotyczących krajowego deficytu na rynku paliw.  „Ministerstwo energii otrzymało polecenie zatwierdzenia zestawu priorytetowych środków mających na celu zwiększenie dostaw benzyny i oleju napędowego (na stacje benzynowe w Rosji — red)".

Według S&P Global Commodities at Sea transport morski rosyjskiego oleju napędowego, oleju opałowego, ropy naftowej i innych produktów rafinowanych w kwietniu był niższy o 360 tys. baryłek dziennie w porównaniu z marcem i o prawie 700 tys. baryłek dziennie w porównaniu ze styczniem, kiedy to Ukraina rozpoczęła ostrzał rosyjskich rafinerii dronami dalekiego zasięgu.

Swoje dołożyła też wielka powódź cały czas przetaczająca się przez Rosję. Woda na dwa tygodnie zatrzymała pracę rafinerii ropy naftowej w Orsku o wydajności 116 tys. baryłek dziennie. Zniszczyła wiele magazynów paliw i instalacji do przerobu.

Pozostało 84% artykułu
Surowce i Paliwa
Azoty i MOL istotnie zwiększają produkcję. Orlen też do nich dołączy
Surowce i Paliwa
Putin kopie pod Wielką Brytanią w Antarktyce. Do czego się dokopał?
Surowce i Paliwa
Amerykańscy nafciarze za Bidena prosperują. Ale przyszłość widzą w Trumpie
Surowce i Paliwa
Wielka Brytania rzuca wyzwanie Kremlowi. Chce wyprzeć rosyjski uran z Europy
Surowce i Paliwa
Orlen pod lupą. Prokuratura prowadzi ponad 20 spraw