Katar tworzy największą flotę gazowców. Największe zbudują Chińczycy

Chiny dostały największe zamówienie w historii przemysłu stoczniowego. Zbudują dla Kataru flotę 18 gazowców. Będą to największe, najnowocześniejsze i najbardziej ekologiczne jednostki, zapewniają oba kraje. Jedna jednostka kosztuje około 6 mld dolarów.

Publikacja: 29.04.2024 18:08

Qatar Energy podpisała umowę z China State Shipbuilding Corporation na budowę 18 tankowców LNG

Qatar Energy podpisała umowę z China State Shipbuilding Corporation na budowę 18 tankowców LNG

Foto: Adobe Stock

Qatar Energy — państwowy koncern energetyczny z Kataru podpisała umowę z państwową korporacją China State Shipbuilding Corporation na budowę 18 tankowców LNG klasy QC-Max, podała katarska spółka w komunikacie.

Gazowce za 6 mld dol. jeden

Nowe jednostki, każda o pojemności 271 tys. metrów sześciennych, charakteryzują się najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi i środowiskowymi. Zostaną zbudowane w stoczni Hudong-Jonghua w Chinach, która jest w całości własnością China State Shipbuilding Corporationa. Umowa została podpisana w Pekinie.

„Te zbiornikowce są uważane za najbardziej zaawansowane technologicznie i kosztują około sześciu miliardów dolarów. Są nie tylko największe, ale stanowią także największe zamówienie w branży stoczniowej” – powiedział al-Kaabi minister energii Kataru.

Czytaj więcej

Kontenerowce będą tanieć, a tankowce podrożeją

Obecnie w Chinach budowanych już jest na zamówienie Qatar Energy 12 gazowców LNG zwykłych rozmiarów, a dostarczenie pierwszego z nich ma nastąpić w trzecim kwartale tego roku. Zgodnie z nowym kontraktem osiem QC-Max zostanie dostarczonych do Kataru w latach 2028 i 2029, a pozostałych dziesięć w latach 2030 i 2031.

Chiny największym klientem Kataru

Nieprzypadkowo gazowce zbuduje chińska stocznia. W 2023 roku największym rynkiem katarskiego gazu skroplonego pozostały Chiny. Trafiło tam 17 mln ton LNG z Kataru.

Również w 2023 r. Katar wyeksportował do Chin duże ilości ropy naftowej (8,6 mln ton), benzyny ciężkiej (2,3 mln ton), gazu LPG (2,2 mln ton) i helu (650 mln stóp sześciennych). Ponadto Qatar Energy dostarczyła do Państwa Środka 1,6 mln ton produktów petrochemicznych, w tym nawozów, polimerów i chemikaliów.

Czytaj więcej

LNG z USA przegania Gazprom w Europie

W 2023 roku dwa chińskie krajowe koncerny energetyczne uczestniczyły w projektach rozbudowy North Field w Katarze. Sinopec nabył po 1,25 proc. udziałów w projektach złóż gazu Północny-Wschód i Południe-Północ oraz podpisał umowę zakupu i sprzedaży skroplonego gazu ziemnego.

W zeszłym miesiącu Qatar Energy ogłosił, że ​​podpisał długoterminowe umowy leasingu łącznie 104 gazowców konwencjonalnych (174 tys. m3 pojemności) w ramach największego w historii branży programu budowy i leasingu gazowców do transportu gazu skroplonego.

Najwięksi eksporterzy LNG

Według Statistical Review of World Energy (edycja 72 koncernu BP) w 2022 r największym eksporterem LNG był Katar (114,1 mld m3, przed Australią (112,3 mld m3) i USA (104,3 mld m3). Rosja sprzedała 40,3 mld m3 najwięcej kupiły Japonia i Francja. W piątce jest też Malezja 37,4 mld m3, która swój gaz eksportuje na główne trzy rynki — japoński, chiński i singapurski.

Qatar Energy — państwowy koncern energetyczny z Kataru podpisała umowę z państwową korporacją China State Shipbuilding Corporation na budowę 18 tankowców LNG klasy QC-Max, podała katarska spółka w komunikacie.

Gazowce za 6 mld dol. jeden

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Viktor Orban znów grozi Unii Europejskiej. Teraz broni rosyjskiego LNG
Gaz
Kto straci na sankcjach na rosyjski LNG? Nie tylko Kreml
Gaz
Gazprom nerwowo szuka nowych rynków zbytu. Chinczycy się nie spieszą
Gaz
Skandal na Litwie: polsko-litewski gazociąg z rosyjskimi częściami bez certyfikatów
Gaz
Gaz-System ma nowe prognozy popytu na przesył gazu